Sizi Direkt Deneyimden Alıkoyan 5 Etken*

Theater Games for the Lone Actor Tek Başına Oyuncu için Egzersizler

Theater Games for the Lone Actor
Tek Başına Oyuncu için Egzersizler

1) Onaylanma/Onaylanmama Sendromu

Eğer şimdiye kadar tüm becerilerinizi kullanıp olabildiğince orijinal yollarla başkalarını memnun ederek, onların sizin ne söylemenizi ve nasıl davranmanızı istediklerini hesaplayarak hayatta kalmayı becerdiyseniz onaylanma/onaylanmama sendromunuz tam anlamıyla aktif durumdadır. Başkaları tarafından edindirildiğiniz onaylanma/onaylanmama, şüphesiz artık ‘sizin’ olmuştur ve hareketlerinizi yönetip, eleştirerek basiretinizi tamamen bağlayıp robot-vari davranışlar sergilemenize yol açıyordur. Hayatta direkt deneyimden uzaklastırılmakla kalmayıp, direkt deneyimin ne oldugunu bile bilmiyorsunuz demektir.

İzin verildiği takdirde onaylanma/onaylanmama sendromu tüm davranıslarınızı gözlemleyecektir.

2) Kendine Acıma

Onaylanma/onaylanmama sendromunun önemli bir işbirlikçisi çocukluğumuzdan bu yana kendini ”Bundan taviz veremem” ”Zamanlama yanlıs” ”Bu kadarı da fazla ama!” ”Asla yapabilecegim bir şey degil” ”Onun benden daha güclü cevresi var” ”Ailevi yükümlülüklerim el vermiyor” ”Parasal olarak karsılayamam” gibi riyakar ifadelerle kendini gizleyen kendime acımadır.

3) Basarı/Basarısızlık

Basarı/Basarısızlık, Onaylanma/Onaylanmama’nın bir ürünü olup gün be gün, saat be saat bize saldırıp, bizi boğar. Basarılı olmak için koşturmak ya da basarısızlıga boyun eğmek ya da onu kabul etmek hali bizim ana gücümüz olan değerli hayat enerjimizi kurutur.

4) Tavırlar

Görünüş (statü) ile kafayı bozmuş olan bir kültürde yaşıyoruz. Tavırlarımız ‘makinamızı tıkayarak’ günlük hayatımızda önemli bir rol oynarken bir problemi direkt olarak çözmemize de engel oluyor.

5) Korku

Sizi bir olay ya da probleme direkt yaklasımdan alıkoyan bir diğer etken geçmişe sıkışmış, gömülmüş ve orada gizlenmiş olan korkulardır. Korku şu an’ın aksiyonunu engeller, stres, endişe yaratırken, kendine acıma, kafa karışıklığı ve kendinden şüpheye yol açar.

 

*Viola Spolin’in ‘Theater Games for the Lone Actor’ kitabından alınmış olan bu yazı Ege Maltepe tarafından çevrilmiştir. ‘…’ diye kesinlen bölümlerde Spolin okuyucuya bu durumların farkındalığında neler yapılabilecegini, ya da bu hislerle basetmek adına hangi egzersizlerini uygulayabileceği yolunda öğütler vermektedir. Spolin Tekniği bir tiyatro tekniği olmasının yanı sıra Viola Spolin’in önerdiği felsefe ile beraber eğitim felsefesini, davranış bilimlerini ve kişisel gelişim yöntemlerini etkilemiştir.

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s